Tuesday, October 30, 2012

Teater Kecil Ber-JIWA BESAR : Siri 3

Sambungannya....
OBJEKTIF
Setelah apa yang berlaku pada nasib graduan-graduan seni persembahan di negara kita ini, penulisan ini cuba menyedarkan mereka tentang nilai-nilai komersial yang ada dalam sesebuah teater.
1)      Mengenal pasti unsur atau nilai komersial dalam teater komersial.
2)      Memahami kewujudan unsur atau nilai komersial dalam teater
3)  Membuat kesimpulan tentang usaha teater kecil ke arah mengkomersialkan atau membesarkan ruang dan peluang ke dalam Industri.
KAJIAN
Terdapat beberapa perbandingan yang membezakan nilai komersial yang ada dalam teater komersial dengan teater kecil.
PERKARA
TEATER KOMERSIAL
TEATER KECIL
1)    CERITA/ NASKHAH SKRIP
Cerita yang digunakan adalah ringan dan memfokuskan pada hiburan. Kurang dan kabur mesej yang disampaikan.
Cerita yang dihasilkan adalah lebih berat dalam menyampaikan isu semasa yang dekat dengan khalayak. Mesej yang mantap dan berkesan.
2)      PELAKON
Artis popular, Artis Realiti Tv, Penyanyi Terkenal, Pelakon Anugerah Terbaik. Bayaran mahal.
Pelakon terlatih dan berbakat besar, bersiap sedia untuk memegang pelbagai watak, tidak dikenali, kawan-kawan, murah.
3)      PENGARAH
Pengarah filem, Pengarah teater ternama. Bayaran mahal.
Pengarah terlatih dan berbakat besar, kreatif dengan pelbagai konsep dan ilmu pengarahan, tidak dikenali, kawan-kawan, murah.
4)      PENGURUSAN
Pakar dalam bidang masing-masing, bertugas dengan cemerlang.
Buat sendiri walaupun tidak arif dalam bidang tertentu.
5)      BAJET/ KEWANGAN
Menggunakan bajet yang mewah. Mempunyai penaja yang besar dan banyak.
Zero bajet, bajet rendah, bajet sederhana. Tiada penaja.
6)      TEMPAT/ PANGGUNG
Esklusif, canggih, Istana Budaya.
Stor Teater, taman budaya negeri, ruang terbuka, tepi jalan.
7)      PUBLISITI/ PEMASARAN
Secara berterusan, besar-besaran, meluas, berkos tinggi, menggunakan banyak kaedah pemasaran, menggunakan klik2 dari golongan wartawan, diketahui umum
Secara kecil, Facebook, blog, tampal poster, tidak meluas, tidak ketahui ramai.
8)      PENONTON
Umum. Ramai
Kecil, penggiat seni yang meminati teater, kawan-kawan.
9)      HARGA TIKET
Mahal.
Murah dan sederhana.

Berdasarkan perbandingan di atas, jelas bahawa teater komersial benar-benar menjalankan sebuah perniagaan yang ingin mendapatkan keuntungan besar. Ianya menitik beratkan nilai komersial dalam pelaksanaan sesebuah teater itu, manakala teater kecil pula kelihatan sebuah gerakan ‘bunuh diri’ jika ia dijadikan sebuah perniagaan persembahan.
Naskhah yang diterapkan dalam teater-teater komersial adalah ringan dan berkonsepkan hiburan. Ini kerana cerita yang mudah dan memberikan hiburan akan menarik minat penonton secara umum dari pelbagai latar usia dan taraf  seperti, ibu bapa, remaja, kanak-kanak, menteri, dato dan juga khalayak biasa.
           jika pementasan teater tidak dibintangi oleh 
             nama-nama yang komersial, peminat tidak 
             akan datang untuk menonton.                   
                   - Datuk Mohamed Juhari Shaarani,
                      Ketua Pengarah Istana Budaya.
Pelakon terkenal dan artis popular yang mempunyai nilai komersial adalah salah satu elemen utama menarik penonton merapati ‘box office’ panggung serta berebut mendapatkan tiket bagi menyaksikan artis kegemaran mereka beraksi secara langsung di atas pentas dan di depan mata mereka sendiri. Ini terbukti dengan kata-kata ketua pengarah Istana Budaya yang sedang enak menikmati keuntungan berganda dari kejayaan organisasi dibawah kelolaannya.
Pemilihan pengarah juga menjadi sesuatu yang penting kerana beliaulah yang bakal menerajui dan memimpin sesebuah kejayaan persembahan agar kelihatan gah dan bernilai komersial. Kebiasaanya pengarah filem pecah panggung akan dipilih kerana pengarah ini juga mempunyai pengikut-pengikut filem-filemnya tersendiri. Malah, pengarah ini juga memudahkan urusan ‘pemujukkan’ golongan artis popular agar melibatkan diri dalam pementasan teater tersebut, ini kerana pengarah mempunyai daya tarikan kuat terhadap pelakon yang teringin bekerja dibawah arahannya.
Dari segi pasukan pengurusan dan ahli produksi, kepakaran masing-masing amatlah dititikberatkan agar segala urusan yang melibatkan pengurusan produksi, pengurusan kebajikan, pengurusan pentas, pengurusan publisiti serta pemasaran sehingga ke urusan penjualan. Kecekapan tenaga kerja melaksanakan tugas maka sekaligus memberikan impak yang baik kepada perjalanan produksi dan menyenangkan pementasan teater itu nanti.
Apabila diumumkan kos yang diperuntukkan bagi menjayakan sesebuah teater adalah sangat besar, maka ia mencipta sebuah andaian awal tentang nilai sesebuah pementasan yang bakal diadakan seperti sebuah teater yang gah, menarik, luar biasa dan memuaskan hati, kebiasaannya begitu. Ianya dapat mencipta nilai komersial secara tidak langsung dan mencipta followers awal dari media-media dan khalayak ramai.
Tempat pementasan juga memberi nilai kekaguman serta keyakinan kepada penonton tentang isi pementasan yang bakal mereka tonton. Tambahan lagi jika panggung itu berprestij dan berkeadaan megah dan menjadi tempat tumpuan utama khalayak menonton teater. Panggung juga mempunyai nilai komersialnya tersendiri yang membantu menarik penonton.
Hebahan meluas sehingga tiada seorang pun yang terlepas mengetahui mengenainya adalah sebuah kejayaan yang dimiliki oleh teater komersial. Pemasaran dan publisiti yang berjaya semestinya tidak perlu risaukan lagi tentang semahal mana pun harga tiket kerana kehadiran penonton adalah pasti. Ini kerana penonton sendiri sudah terpukau pada iklan-iklan serta tawaran-tawaran dan nilai-nilai komersial yang ada dan menarik dari pelbagai jenis media secara menyeluruh sehingga membuatkan penonton akan berusaha ke pementasan walau semahal mana pun.
Perbandingan ini jelas memberi peringatan kepada para graduan seuatu perubahan perlu dilakukan jika ingin menceburi industri kesenian negara yang penuh dengan pesaingan dan cabaran. Namun, graduan juga perlu mencari ilmu tambahan mengenai perniagaan bagi memperkukuhkan lagi kedudukan dalam industri kesenian negara.
Bersambung.....
P/S : Kami amat berbangga kiranya tulisan ini dikongsikan kepada rakan-rakan yang lain... sila share.. ;)

1 comment:

  1. Jom kita saling berkongsi dan saling memberi pendapat.... ;-)

    ReplyDelete